Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
4.3 193 oceny
Drukuj

Wesele

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor: Stanislaw Wyspianski

Twoja opinia jest dla nas ważna!

„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego należy do kanonu polskiej klasyki dramatycznej. Już w momencie prapremiery 16 marca 1901 roku w Krakowie zostało uznane za arcydzieło, co rozpoczęło już ponad stuletnią bogatą karierę tego tekstu w polskim teatrze.

O wysokiej randze artystycznej dzieła zdecydowało przede wszystkie umiejętne połączenie w nim tradycji dramatu realistycznego (przetworzona relacja z wesela Jadwigi Mikołajczykówny i poety Lucjana Rydla, którego uczestnikiem był autor) oraz symbolicznego (rozmowy ze zjawami z drugiego aktu, misteryjny charakter całego dramatu). To od reżysera zależy, do której z warstw przywiąże większą uwagę i w jakiej proporcji ukaże symboliczne i realistyczne warstwy „Wesela”. W Teatrze Polskim spektakl wyreżyserował Krzysztof Jasiński.

O rezyserze

Krzysztof Jasiński (ur. 1943), reżyser przedstawienia, należy do grona do nestorów polskiego teatru. Jest absolwentem krakowskiej Szkoły Teatralnej, jego reżyserska stylistyka wykuwała się w kulturze studenckiej lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, w kontrkulturze i teatrze alternatywnym, będącym głosem buntu młodego pokolenia.

„To jest polszczyzna w najpiękniejszym wydaniu, znakomita dramaturgia, znakomite postaciowanie. Dodatkowo pod spodem jest schowana bardzo misterna tkanka duszy polskiej, te postaci nas reprezentują”

Arnold Szyfman

Na co zwrócić uwage?

  1. Jak reżyser połączył plan realistyczny z symbolicznym w tej inscenizacji „Wesela.
  2. Jakimi słynnymi słowami zaczyna się tekst „Wesela”? A jakie słowa padają na początku przedstawienia.
  3. Co oznacza finałowy „chocholi taniec”? Jak przedstawił go reżyser?
  4. Jakie elementy przedstawienia nawiązują do historyczności „Wesela”, a jakie do naszej współczesności?
  5. Co składa się na warstwę muzyczną tego „Wesela”?
  6. Jakich postaci znanych z tekstu brakuje na scenie? Czym można uzasadnić taki a nie inny wybór postaci i wątków?
  7. Jak ukazane na scenie zostały poszczególne zjawy z II aktu?
  8. Jak wygląda przestrzeń i miejsce akcji? Co jest centralnym elementem scenografii?
  9. Czyje i jakie obrazy przypomina reżyser w trakcie swojego przedstawienia? W jakim związku z „Weselem” one pozostają?
  10. Czy to przedstawienia można określić jako „nowoczesne”? Dlaczego? A może jako „klasyczne”? Dlaczego? Jakie czynniki decydują o naszej ocenie w zakresie nowoczesności formy teatralnej?

Ciekawostka

„Wesele” uchodzi w polskim teatrze za miernik zespołowości. Środowiskowa opinia głosi, że o ukonstytuowaniu zespołu teatralnego, jego randze i gotowości do podejmowania repertuarowych wyzwań artystycznych świadczy to, czy jest w stanie samodzielnie obsadzić „Wesele”.

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Exercitationem est consequuntur soluta eum sunt dolorum!
Lorem ipsum, dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptates, at.