Czy “Zemsta” śmieszy? Komizm i jego odmiany.
Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.
- Poziom
- Szkoła podstawowa, klasa VIII
- Kategoria wiekowa
- 13 - 19 lat
- Przedmiot
- Język polski
- Wielkośc grupy
- do 25 osób
- Rodzaj zajęć
- Lekcja
- Liczba lekcji
- 1
- Czas trawnia lekcji
- 45 min.
Załozenia edukacyjne
Realizowane treści nauczania z podstawy programowej
- [Uczeń] rozpoznaje rodzaje literackie: epika, liryka i dramat; określa cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów i przypisuje czytany utwór do odpowiedniego rodzaju
- [Uczeń] wskazuje elementy dramatu (rodzaj): akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog, dialog
- [Uczeń] zna pojęcie komizmu, rozpoznaje jego rodzaje w tekstach oraz określa ich funkcje
- [Uczeń] określa wartości estetyczne poznawanych tekstów literackich
- [Uczeń] określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury
Cele długoterminowe
- Uczeń rozumie pojęcie komizmu i różnicuje jego odmiany
- Uczeń określa funkcje komizmu w tekście literackim
- Uczeń określa wartości estetyczne poznanego tekstu kultury
Do jakiej wiedzy i jakich wcześniej nabytych umiejętności będę nawiązywał/-a?
- Uczniowie muszą znać treść komedii “Zemsta” Aleksandra Fredry, podział na gatunki i rodzaje literackie oraz znać cechy komedii.
Scenariusz lekcji
Wstęp
Przebieg zajęć
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Earum est dolorum error pariatur dolor! Natus nulla, voluptatibus voluptates, adipisci dicta at quis beatae totam sed maiores esse, nisi voluptatem est?
Pytania pogłębiające rozumienie
- Co was śmieszyło? To, jak to było przeczytane? Słowa bohaterów czy może sami bohaterowie?
Rozwinięcie
Przebieg zajęć
- Zadaj uczniom pytania i w formie mapy myśli zapisz na tablicy ich skojarzenia
- Czym może być komizm?
- Co to znaczy, że coś jest komiczne? Jakie są synonimy tego słowa?
- Czy wystarczy, żeby coś było zabawne, aby śmieszyło?
- Jak odróżnić komedię od tragedii?
- Narysuj smutną i uśmiechniętą emotikonę
- Powiedz, że w tragedii zwykle ktoś ginie
- Spytaj, czy tak samo dzieje się w komedii
- Zapisz na tablicy pod emotikonami wnioski z rozmowy
Przebieg zajęć z listą ol
- Zadaj uczniom pytania i w formie mapy myśli zapisz na tablicy ich skojarzenia
- Czym może być komizm?
- Co to znaczy, że coś jest komiczne? Jakie są synonimy tego słowa?
- Czy wystarczy, żeby coś było zabawne, aby śmieszyło?
- Jak odróżnić komedię od tragedii?
- Narysuj smutną i uśmiechniętą emotikonę
- Powiedz, że w tragedii zwykle ktoś ginie
- Spytaj, czy tak samo dzieje się w komedii
- Zapisz na tablicy pod emotikonami wnioski z rozmowy
Zakończenie
Przebieg zajęć
- Na zakończenie lekcji spytaj, jaki typ komizmu najbardziej oddziałuje na uczniów i rozdaj/wyślij uczniom zadanie sprawdzające wiedzę.
- W formie krótkiego wykładu poinformuj klasę o trzech rodzajach komizmu (wyświetl je na tablicy) rys. postaci: komizm postaci — humor oparty jest na zróżnicowaniu ludzkich charakterów. rys. języka: komizm językowy — polega na zabawach słowami. rys. dwóch postaci: komizm sytuacyjny — źródłem humoru najczęściej są nieporozumienia związane z przebiegiem wydarzeń.
- Poproś uczniów, aby wskazali konkretne rodzaje komizmu w przeczytanych fragmentach.
Powiązane scenariusze
Czy Zemsta śmieszy Komizm i jego odmiany
Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.
Król Lear w XXIw. Czy XVII wieczne dzieło może nadal pozostawać aktualne?
Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.
Król Lear w XXIw. Czy XVII wieczne dzieło może nadal pozostawać aktualne?
Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.
Król Lear w XXIw. Czy XVII wieczne dzieło może nadal pozostawać aktualne?
Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.