Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
Powrót
4.3 193 oceny
Drukuj

Czy “Zemsta” śmieszy? Komizm i jego odmiany.

Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.

Poziom
Szkoła podstawowa, klasa VIII
Kategoria wiekowa
13 - 19 lat
Przedmiot
Język polski
Wielkośc grupy
do 25 osób
Rodzaj zajęć
Lekcja
Liczba lekcji
1
Czas trawnia lekcji
45 min.

Jak oceniasz ten scenariusz

Załozenia edukacyjne

Realizowane treści nauczania z podstawy programowej

  • [Uczeń] rozpoznaje rodzaje literackie: epika, liryka i dramat; określa cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów i przypisuje czytany utwór do odpowiedniego rodzaju
  • [Uczeń] wskazuje elementy dramatu (rodzaj): akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog, dialog
  • [Uczeń] zna pojęcie komizmu, rozpoznaje jego rodzaje w tekstach oraz określa ich funkcje
  • [Uczeń] określa wartości estetyczne poznawanych tekstów literackich
  • [Uczeń] określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury

Cele długoterminowe

  • Uczeń rozumie pojęcie komizmu i różnicuje jego odmiany
  • Uczeń określa funkcje komizmu w tekście literackim
  • Uczeń określa wartości estetyczne poznanego tekstu kultury

Do jakiej wiedzy i jakich wcześniej nabytych umiejętności będę nawiązywał/-a?

  • Uczniowie muszą znać treść komedii “Zemsta” Aleksandra Fredry, podział na gatunki i rodzaje literackie oraz znać cechy komedii.

Scenariusz lekcji

Wstęp

Moduł pierwszy

Przebieg zajęć

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Earum est dolorum error pariatur dolor! Natus nulla, voluptatibus voluptates, adipisci dicta at quis beatae totam sed maiores esse, nisi voluptatem est?

Pytania pogłębiające rozumienie

  • Co was śmieszyło? To, jak to było przeczytane? Słowa bohaterów czy może sami bohaterowie?
Akt II, scena 7.pdf (1008 Kb)
Quiz weryfikujący do spektaklu “Wesele” reż. K. Jasiński. Jakimi słynnymi słowami zaczyna się tekst „Wesela”? Co oznacza finałowy „chocholi taniec”? Sprawdź swoją wiedzę!
Fotografia dokumentacyjna ze spektaklu “Album snów”, reż. Romana Kołakowskiego
Czas15 min

Rozwinięcie

Przebieg zajęć

  • Zadaj uczniom pytania i w formie mapy myśli zapisz na tablicy ich skojarzenia
  • Czym może być komizm?
  • Co to znaczy, że coś jest komiczne? Jakie są synonimy tego słowa?
  • Czy wystarczy, żeby coś było zabawne, aby śmieszyło?
  • Jak odróżnić komedię od tragedii?
  • Narysuj smutną i uśmiechniętą emotikonę
  • Powiedz, że w tragedii zwykle ktoś ginie
  • Spytaj, czy tak samo dzieje się w komedii
  • Zapisz na tablicy pod emotikonami wnioski z rozmowy

Przebieg zajęć z listą ol

  1. Zadaj uczniom pytania i w formie mapy myśli zapisz na tablicy ich skojarzenia
  2. Czym może być komizm?
  3. Co to znaczy, że coś jest komiczne? Jakie są synonimy tego słowa?
  4. Czy wystarczy, żeby coś było zabawne, aby śmieszyło?
  5. Jak odróżnić komedię od tragedii?
  6. Narysuj smutną i uśmiechniętą emotikonę
  7. Powiedz, że w tragedii zwykle ktoś ginie
  8. Spytaj, czy tak samo dzieje się w komedii
  9. Zapisz na tablicy pod emotikonami wnioski z rozmowy
Czas15 min

Zakończenie

Przebieg zajęć

  • Na zakończenie lekcji spytaj, jaki typ komizmu najbardziej oddziałuje na uczniów i rozdaj/wyślij uczniom zadanie sprawdzające wiedzę.
  • W formie krótkiego wykładu poinformuj klasę o trzech rodzajach komizmu (wyświetl je na tablicy) rys. postaci: komizm postaci — humor oparty jest na zróżnicowaniu ludzkich charakterów. rys. języka: komizm językowy — polega na zabawach słowami. rys. dwóch postaci: komizm sytuacyjny — źródłem humoru najczęściej są nieporozumienia związane z przebiegiem wydarzeń.
  • Poproś uczniów, aby wskazali konkretne rodzaje komizmu w przeczytanych fragmentach.
Czas15 min

Załączniki ogólne

Czy zemsta śmieszy - prezentacja - wiedza rozszerzona.ppt (4108 Kb)
Czy zemsta śmieszy - prezentacja - wiedza rozszerzona.ppt (4108 Kb)
Drukuj

Powiązane scenariusze

Czy Zemsta śmieszy Komizm i jego odmiany

1 x 45 min.
16-19 lat

Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.

Zobacz scenariusz

Król Lear w XXIw. Czy XVII wieczne dzieło może nadal pozostawać aktualne?

1 x 45 min.
16-19 lat

Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.

Zobacz scenariusz

Król Lear w XXIw. Czy XVII wieczne dzieło może nadal pozostawać aktualne?

1 x 45 min.
16-19 lat

Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.

Zobacz scenariusz

Król Lear w XXIw. Czy XVII wieczne dzieło może nadal pozostawać aktualne?

1 x 45 min.
16-19 lat

Scenariusz ma na celu zaznajomienie uczniów z takimi pojęciami jak teatr grecki, tragedia. Uczeń pozna charakterystykę teatru greckiego oraz różnicę pomiędzy rodzajami sztuk: komedią, tragedią oraz dramatem.

Zobacz scenariusz