Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy

Między sceną a szkolną klasą - konferencja dla nauczycieli

tekst

Teatr od wieków jest miejscem, gdzie spotykają się artyści i widzowie. Dziś coraz częściej staje się również niezwykłą przestrzenią edukacji – taką, w której słowo, ruch, obraz i emocje łączą się w inspirującą całość, wspierając proces nauki i rozwój relacji międzyludzkich.

Zapraszamy na konferencję „Między sceną a szkolną klasą” - wydarzenie, które otwiera drzwi do nowych sposobów pracy z młodzieżą. To okazja do refleksji i praktyki – odkryjemy, w jaki sposób teatr może wzbogacić codzienne życie szkoły, rozbudzać pasję uczniów i tworzyć mosty komunikacyjne tam, gdzie często brakuje słów.

Wspólnie z pedagogami, nauczycielami i artystami będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytania, które dziś w edukacji mają ogromne znaczenie:

  • które metody pracy teatralnej najlepiej sprawdzają się w szkolnej rzeczywistości?
  • jak wykorzystywać teatr jako narzędzie budowania wspólnoty i wsparcia w trudnych sytuacjach wychowawczych?
  • w jaki sposób połączyć scenę i klasę w jeden spójny proces kształcenia, który uczy, wychowuje i rozwija kreatywność?

Na uczestników czekają warsztaty prowadzone przez praktyków, inspirujący spektakl, otwarte dyskusje oraz przestrzeń do wymiany doświadczeń. Udział w konferencji to możliwość poznania praktycznych narzędzi, które od razu można przenieść do pracy z uczniami oraz doładowanie energią i inspiracją na kolejne miesiące pracy.

Data: 21.11.2025 (piątek), godz. 9:00 – 16:00
Miejsce: Scena Kameralna

Dla kogo?
- Nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- Instruktorki i instruktorzy teatralni.

Cena biletu:  50 zł
Do 17.10.2025 promocyjna cena biletu: 25 zł!

KUP BILET

 

PLAN KONFERENCJI

9:00 – 9:30 | Rejestracja - Foyer Sceny Kameralnej
Powitanie w foyer i zaproszenie na warsztaty - Anna Skuratowicz 

9:30 – 11:30 | Warsztaty

Warsztat „Teatr wszechstronny”
Jak wykorzystać teatr do nauki historii, muzyki czy plastyki? Czy teatr to zawsze realizacja spektaklu? Jakie inne cele możemy realizować za pomocą teatralnych środków? Podczas warsztatów przyjrzymy się metodom teatralnym, które mogą przydać się w różnych dziedzinach szkolnego życia. Poszukamy także teatralnych sposobów na oklepane tematy oraz stworzymy własne eksperymentalne ćwiczenia teatralne.
Prowadząca: Natalia Fijewska-Zdanowska

Warsztat „Scena konfliktu – jak reagować?” 
Spotkanie z psycholożką skoncentrowane jest na pracy z grupą, w której pojawiają się napięcia, konflikty i kryzysy. Prowadząca przedstawi techniki psychologiczne przydatne w pracy z młodzieżową grupą. Jak rozpoznawać źródła trudnych sytuacji i wypracowywać praktyczne sposoby ich rozwiązywania, wzmacniając poczucie bezpieczeństwa w klasie i zespole teatralnym.
Prowadząca: Judyta Jankowska

Warsztat „Od improwizacji do inspiracji – teatr jako metoda dydaktyczna”
Warsztaty skierowane są do nauczycieli, którzy chcą wzbogacić swoje zajęcia o elementy teatru i twórczej pracy z grupą. Uczestnicy poznają praktyczne ćwiczenia z pedagogiki teatru, improwizacji i animacji, które wspierają integrację, aktywizację, koncentrację oraz kreatywne myślenie uczniów. 
Prowadząca: Joanna Pietraszek

Warsztat „Plastyczna moc wyobraźni”
Warsztat rozwija kreatywność wizualną i pokazuje, jak pracować z obrazem, przestrzenią i rekwizytem w edukacji teatralnej. Uczestnicy wykonają ćwiczenia rozwijające wrażliwość estetyczną i umiejętność myślenia obrazem, a także odkryją, jak angażować wyobraźnię plastyczną uczniów i jak wizualne elementy mogą inspirować proces twórczy w klasie i teatrze.
Prowadząca: Katarzyna Szumlas

Zarejestruj się na warsztaty!

11:30 – 12:00 | Przerwa kawowa i wejście na widownię

12:00 – 13:00 | Spektakl: „Ziemia, ziemia” w reżyserii Doroty Kędzierzawskiej
„Ziemia, ziemia” w reżyserii Doroty Kędzierzawskiej to spotkanie literatury Władysława Reymonta z autentycznością młodych ludzi z Łodzi, dla których teatr stał się przestrzenią odkrywania siebie i wspólnego tworzenia. Spektakl, inspirowany fragmentami „Ziemi obiecanej” i „Chłopów”, ukazuje bogactwo języka i tematów Reymonta, łącząc słowo z emocją, ruchem i muzyką. Na scenie młodzi wykonawcy tworzą swoisty chór – komentujący wydarzenia i nadający im współczesny sens. Projekt jest hołdem dla twórczości Noblisty, ale też dla siły młodych ludzi, którzy dzięki sztuce uczą się współpracy, odwagi i wiary w siebie.

13:00 – 14:00 | panel dyskusyjny: „Scena dla wszystkich”
Jak teatr może stać się przestrzenią wspólnego tworzenia? Rozmowa koncentruje się na modelach partycypacji w teatrze oraz roli artystów profesjonalnych i amatorów w procesie edukacyjnym. Goście podzielą się doświadczeniami pracy w zespołach łączących różne perspektywy. 
Prowadząca: Natalia Fijewska-Zdanowska

14:00 – 14:45 | Przerwa obiadowa

14:45 – 15:30 | Czego chcemy od Teatru? Dyskusje stolikowe. Współtworzenie tablicy postulatów edukacyjnych. 

15:30 – 16:00 | Odnajdź się w labiryncie teatru - zaproszenie dla nauczycielek i nauczycieli na wydarzenia edukacyjne
Prowadząca: Aneta Penkala

INSTRUKTORZY:

Joanna Pietraszek - Pedagożka teatru, instruktorka teatralna, polonistka i animatorka kultury. Specjalizuje się w pracy kreatywnej z zespołami. Prowadzi twórcze facylitacje, warsztaty kreatywnego pisania, zajęcia teatralne, integracyjne i team building. Projektuje przestrzenie sprzyjające dialogowi, dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą. Wierzy w wartość relacji, pracy zespołowej i kreatywności. Współpracuje m.in. z Teatrem Polskim w Warszawie oraz Instytutem Teatralnym.

Natalia Fijewska-Zdanowska – reżyserka, dramatopisarka, instruktorka i mentorka teatralna, magister filozofii UW, założycielka i prezeska Fundacji Artystycznej MŁYN, w ramach której przez 15 lat prowadziła Teatr MŁYN na warszawskiej Starówce. Autorka ponad 20 sztuk teatralnych, kilkunastu słuchowisk i około 200 tekstów piosenek, realizowanych m.in. przez Teatr Polskiego Radia i publikowanych w „Dialogu”. Twórczyni i kuratorka licznych projektów edukacyjno-artystycznych, wykładowczyni UW i Mazowieckiego Instytutu Kultury, stypendystka MKiDN, Miasta Warszawy i ZAiKS. W 2025 roku nominowana do Nagrody Korczaka za działalność mentorską na rzecz instruktorów teatralnych.

Katarzyna Szumlas - główna specjalistka ds. produkcji teatralnej i edukacji w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Z ramienia teatru odpowiada za planowanie, realizację i koordynację projektów edukacyjnych, integrując działania sceniczne z ofertą społeczną i międzykulturową. Jej praca pomaga łączyć praktykę teatralną z zadaniami społecznymi i edukacyjnymi, tak by teatr stawał się miejscem dialogu i spotkania kultur. Wcześniej: kierowniczka działu edukacji w Teatrze Rampa na Targówku, specjalistka ds. edukacji Muzeum Warszawy, edukatorka Muzeum Narodowego w Warszawie. Obecnie współpracuje z Akademią Teatralną w Warszawie jako koordynatorka projektów międzynarodowych i partnerskich.

Judyta Jankowska - psycholog z ponad piętnastoletnim stażem pracy. Diagnostka i terapeutka dzieci i młodzieży. Ukończyła szkolenia z Porozumienia bez Przemocy (NVC) na wszystkich poziomach oraz podyplomowe studia z terapii i treningu grupowego. Obecnie pracuje jako psycholog i koordynatorka pomocy psychologicznej w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Warszawie. Ma doświadczenie w pracy w pieczy zastępczej (Dom Dziecka, Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie). Od wielu lat związana z Lux Medem jako psycholog. Pracowała w kilku warszawskich poradniach psychologiczno-pedagogicznych, gdzie zajmowała się diagnozą dzieci i młodzieży. Współpracuje z warszawskimi szkołami państwowymi i prywatnymi (m.in. Artystyczne Liceum Salvadora Dalego, XIII Liceum Ogólnokształcące, SP nr 361) gdzie prowadzi zajęcia indywidualne z dziećmi, ale także grupowe psychoprofilaktyczne i TUS. Bierze udział w licznych programach psychoprofilaktycznych. Ostatnio, we współpracy z Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, prowadzi program „SOS Profilaktyka” dotyczący zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży. Prowadzi również prywatny gabinet psychologiczny, w którym zajmuje się diagnozą i terapią dzieci oraz młodzieży.