Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy

POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM

w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie

 

Preambuła

Naczelną zasadą aktywności podejmowanych przez Teatr, związanych z edukacją kulturalną dzieci i młodzieży i w tym zakresie sprawowaną  opieką nad małoletnimi, jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek Personelu Teatru, w rozumieniu § 1, ust. 1.(definicja),  traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Członek Personelu Teatru, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Teatru oraz swoich kompetencji.

Działając na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U.2024.poz.560), ustala się poniższe Standardy Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem.
 

Objaśnienie terminów używanych w dokumencie

Standardy  Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem

 

§ 1.

1. Personelem lub Członkiem Personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, wolontariusz i stażysta Teatru oraz pracownicy podmiotów współpracujących z Teatrem.
 2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
 3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
 4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych.
 5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym Członka Personelu Teatru lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
 6. Osoba odpowiedzialna w Teatrze za Standardy Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem

to wyznaczony przez Dyrektora Naczelnego Teatru Członek Personelu sprawujący nadzór nad realizacją tych standardów, zwanych dalej „Standardami ochrony”.
 7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2.


 1. Personel Teatru posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci na terenie Teatru.
 2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka Personel Teatru podejmuje czynności zgodne z niniejszymi Standardami ochrony.

 3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

 

Zasady rekrutacji pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów

§ 3.

Rekrutacja Personelu do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad małoletnimi następuje zgodnie z Zasadami bezpiecznej rekrutacji Personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów ochrony.

 

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (wolontariuszami, stażystami, praktykantami) Teatru a dziećmi

§ 4.


Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w Teatrze. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów ochrony.
 

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka 

§ 5.

1.
1.1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
1.2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
 a. popełniono przestępstwo na szkodę dziecka jak np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem,
 b. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
 c. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka jak np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem.
 1.3. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
 a. osoby dorosłe (Personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
 b. inne dziecko.

 2.
 2.1. W przypadku powzięcia przez Członka Personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi Naczelnemu Teatru. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
 2.2. Interwencja prowadzona jest przez Dyrektora Naczelnego Teatru, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości Personelu, dzieci i opiekunów.
 2.3. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez Dyrektora Naczelnego Teatru.
 2.4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony Dyrektora Naczelnego Teatru, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
 2.5. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
 2.6. Dyrektor Naczelny Teatru informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
 2.7. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, Dyrektor Naczelny Teatru składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury lub policji.

 2.8. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach Teatru wskazanych w punkcie poprzedzającym.
 2.9. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego dokumentu. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez Teatr.

 3. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.

 4. Krzywdzenie przez osobę dorosłą, bądź rówieśnika.
 4.1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez osobę dorosłą. Dyrektor Naczelny Teatru lub osoba do tego przez nie wyznaczona przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Ustalenia są zapisywane na karcie interwencji.
 4.2. Osoba wskazana w punkcie powyżej organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu.

4.3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo, Dyrektor Naczelny Teatru sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
 4.4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, Dyrektor Naczelny Teatru sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
 4.5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy organ.

 4.6. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez Członka Personelu Teatru, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
 4.7. W przypadku gdy Członek Personelu Teatru dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Dyrektor Naczelny Teatru powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Teatr, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren Teatru, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z podmiotem współpracującym.
 4.8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
 4.9. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
 4.10. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w Teatrze (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
 4.11. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności, należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
 4.12. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach Teatru, należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Dyrektor Naczelny Teatru organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego).
 4.13. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję.
 4.14. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury.

 

Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w Teatrze 

§ 6.


 1. Teatr zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
 2. Teatr, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
 3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu.

 

§ 7.
 

1. Personelowi Teatru nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Teatru bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
 2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, Personel Teatru może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
 3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

§ 8.

1. Upublicznienie przez Członka Personelu wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
 2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.

 

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych

§ 9.

1. Teatr, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązany podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie zostały opisane w Załączniku nr 5
 2. Na terenie Teatru dostęp dziecka do internetu możliwy jest:
 a. pod nadzorem członka Personelu Teatru - na urządzeniach Teatru,
 b. za pomocą sieci wifi Teatru, po podaniu hasła, pod nadzorem Członka Personelu.
 3. Osoba pełniąca nadzór nad dziećmi ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Członek Personelu czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci podczas zajęć.

4. Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby sieć internetowa Teatru była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
 

Monitoring 

§ 10.

1. Dyrektor Naczelny Teatru  wyznacza osobę odpowiedzialną za dochowywanie i przestrzeganie Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Teatrze.
 2. Osoba, o której mowa w ust. 1. , jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów ochron w Teatrze, za reagowanie na sygnały naruszenia tych Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach ochrony.
 3. Osoba, o której mowa w ust. 1. sporządza raz na dwa lata raport z przestrzegania Standardów ochrony w Teatrze Polskim, sugeruje ewentualne zmiany lub uzupełnienia Standardów i  przekazuje raport Dyrektorowi Naczelnemu Teatru.
 4. Dyrektor Naczelny Teatru wprowadza do Standardów ochrony niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe ich brzmienie.

 

Przepisy końcowe

§ 11.

1. Standardy  Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla Personelu Teatru, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń w siedzibie Teatru oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną.

3. Standardy ochrony są zamieszczone na stronie internetowej Teatru pod adresem www.teatrpolski.waw.pl.

4. Członkowie Personelu Teatru, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne na czynności związane z edukacją kulturalną dzieci i młodzieży i w tym zakresie sprawują opieką nad małoletnimi, składają oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony  i zobowiązują się do ich przestrzegania, w zawieranych z nimi umowach.

5. Pracownicy Teatru wykonujący zadania związane z edukacją kulturalną dzieci i młodzieży i w tym zakresie sprawują opieką nad małoletnimi, składają  oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony i zobowiązują się do ich przestrzegania, które dołączane są do ich akt osobowych.

6. Rodzice/opiekunowie małoletnich zapoznawani są ze standardami podczas zapisu dziecka na zajęcia, drogą elektroniczną.


 

 

 

Załącznik nr 1

 

Zasady bezpiecznej rekrutacji

1. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad małoletnimi, Teatr jest zobowiązany sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym –  1) Rejestr z dostępem ograniczonym oraz 2) Rejestr Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze, Teatr pobiera następujące dane od kandydata/kandydatki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
2. Kandydat/kandydatka do pracy lub innej działalności  związanej z opieką nad małoletnimi, przedkłada Teatrowi informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
3. Jeżeli
kandydat/kandydatka posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas przedkłada Teatrowi również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej, związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
4. Kandydat/kandydatka składa Teatrowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada Teatrowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej, związanej z kontaktami z dziećmi.

5. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 3 lub 4, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
6. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 3-4, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, kandydat/kandydatka, składa Teatrowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był/była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z opieką nad dziećmi.
7. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

 

Załącznik nr 2

Zasady bezpiecznych relacji Personelu w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie z dziećmi

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez Personel Teatru  jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Teatru oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji Personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy, pracowników podmiotów współpracujących z Teatrem, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką Teatru, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą Teatru i/lub na jego terenie.

 I. Relacje Personelu z dziećmi
Personel Teatru jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania Personelu Teatru.

 II. Komunikacja Personelu Teatru z dziećmi
 1. W komunikacji z dziećmi należy zachować cierpliwość i szacunek.
 2. Należy słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
 3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
 4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
 5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
 6. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.
 7. Należy zadbać o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych Członków Personelu, podczas prowadzenia aktywności z dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy konieczne jest pozostanie z dzieckiem sam na sam, zawsze należy powiadomić o tym inne osoby z personelu oraz poinformowanie ich, w którym dokładnie miejscu się przebywa wraz z dzieckiem.
 8. Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
 9. Należy zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Personelowi Teatru i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

 III. Działania z dziećmi
 1. Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażując i traktując równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
 2. Należy unikać faworyzowania dzieci.
 3. Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych.

 4. Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Dyrektor Naczelny Teatru nie został o tym poinformowany i nie wyraził na to zgody oraz nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
 5. Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
 6. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

 IV. Kontakt fizyczny z dziećmi
 Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Należy zawsze kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

 1. Nie wolno bić,  popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
 2. Nigdy nie należy dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
 3. Należy zawsze być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
 4. Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
 5. Należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
 6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. W przypadku zauważenia jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze należy poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
 7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, i w korzystaniu z toalety.


 V. Kontakty poza godzinami pracy
 Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków Personelu Teatru.
 1. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
 2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/ opiekunami poza godzinami pracy są wyłącznie kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, dedykowana konwersacja grupowa w ustalonym z grupą komunikatorze).
 3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować o tym Dyrektora Naczelnego Teatru, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
 4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu), wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.

 VI. Bezpieczeństwo online
Należy mieć świadomość cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których może dojść do spotkania Personelu Teatru i dzieci, które są pod opieką Personelu Teatru, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont. Jeśli profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w cyfrową aktywność.
 1. Nie wolno nawiązywać kontaktów z dziećmi znajdującymi się pod opieką Teatru poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
 2. W trakcie zajęć czy innych aktywności prowadzonych przez Personel Teatru osobiste urządzenia elektroniczne Personelu powinny być wyłączone lub wyciszone.

 

 

Załącznik nr 3

 

KARTA INTERWENCJI

 

1. Imię i nazwisko dziecka

…………………………………………………………………………………………

 

2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

…………………………………………………………………………………………

 

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

……………………………………………………………… data

4. Opis działań podjętych przez ………………………….. lub innego pracownika.

Data

Działanie

 

 

 

5. Spotkania z opiekunami dziecka.

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

6. Forma podjętej interwencji:

a) Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

b) Wniosek o wgląd w sytuację dziecka.

c) Inny rodzaj interwencji

............................................................................................................................

 

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję, data)

…………………………………………………………………………………………

8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli Teatr je uzyskał, działania Teatru, działania rodziców/opiekunów.

…………………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………

Podpis pracownika



 

 

 

Załącznik nr 4

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie

 I. Zasady którymi kieruje się Teatr :
 1. W działaniach Teatr kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
 2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.

3. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań.  

II. Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
 1. Uzyskanie pisemnej zgody rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
 2. Udzielenie wyjaśnień, do czego będą wykorzystane zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będą przechowywane te dane.
 3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko imienia.
 4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych, organizowanych przez Teatr).
 5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
 a) wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
 b) zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
 6. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi Teatr nie sprawuje już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po zakończeniu współpracy z Teatrem.
 7. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać Dyrektorowi Naczelnemu Teatru, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

III. Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Teatru.
W sytuacjach, w których Teatr  rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
 1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
 2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez Teatr na piśmie.
 3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) Teatr zadba o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
 a) zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
 b) niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru personelu Teatru,
 c) poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
4. Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

IV.  Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
 W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub uczestnicy organizowanych przez Teatr wydarzeń rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, Teatr informuje na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
 1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych, wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
 2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice/opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.

V. Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
 1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez Teatr wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę Dyrektora Naczelnego Teatru. W takiej sytuacji Teatr upewnia się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Teatr wystąpi o informację o:
 a)  imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
 b) uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
 c) podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
 2. Personelowi Teatru nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka znajdującego się pod naszą opieką bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody Dyrektora Naczelnego Teatru.
 3. Personel Teatru nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy członek personelu jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.


VI.  Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

Jeśli dzieci, rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, Personel Teatru będzie respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustali z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie zostanie przyjęte, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

 VII. Przechowywanie zdjęć i nagrań
 Teatr przechowuje materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
 1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Teatr. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez Teatr w polityce ochrony danych osobowych.

2. Teatr wyraża zgodę na używanie przez osoby z Personelu Teatru urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery w celu rejestrowania wizerunków dzieci wyłącznie na podstawie umowy powierzenia danych osobowych zawartej z Teatrem.


 

 

Załącznik nr 5

 

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie

 1.Teatr, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.

2. Na terenie Teatru dostęp dziecka do internetu możliwy jest tylko pod nadzorem osoby dorosłej w ramach prowadzonych zajęć, który obowiązany jest informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z internetu w czasie zajęć.
 3. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
 4. Rozwiązania organizacyjne na poziomie Teatru bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
 5. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w Teatrze. Do obowiązków tej osoby należą:
 a. Zabezpieczenie sieci internetowej w siedzibie Teatru bądź na terenie placówki, w której Teatr prowadzi działania przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
 b. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
 6. W przypadku dostępu do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych (pornografia, treści obrazujące przemoc, propagowane działania szkodliwe dla zdrowia i życia, popularyzujące faszyzm, łamanie prawa, samobójstwa, samookaleczenia, narkotyki, werbowanie do organizacji nielegalnych i terrorystycznych):
a. należy zabezpieczyć szkodliwe treści w formie dowodów elektronicznych z pomocą rodziców / prawnych opiekunów oraz w razie konieczności przedstawiciela placówki, który posiada odpowiednie kompetencje techniczne.
b. jeżeli dane treści można powiązać bezpośrednio z dziećmi związanymi z placówką - o danym zdarzeniu i roli dziecka informowani są rodzice / prawni opiekunowie.
c. jeżeli treści nielegalne lub szkodliwe nie mają związku z dziećmi związanymi z daną placówką - należy poinformować policję (numer alarmowy: 112, 997) oraz serwis
www.dyzurnet.pl
d. jeżeli w udostępnianiu szkodliwych lub nielegalnych treści biorą udział inni rówieśnicy, konieczne jest poinformowanie wszystkich rodziców / prawnych opiekunów o danym zajściu.
e. w przypadku upowszechnienia przez sprawcę treści nielegalnych (np. dziecięcej pornografii) zawiadomienie policji jest obowiązkowe.
7. W przypadku naruszenia prawa, np. rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem nieletniego lub prób uwiedzenia małoletniego w wieku do 15 lat przez osobę dorosłą, należy (w porozumieniu z rodzicami / prawnymi opiekunami dziecka) niezwłocznie powiadomić policję.

------------------------------------

pobierz wersję do druku:

 

standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.pdf