Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
5 aktorów w trakcie trańca
Drukuj

Dom otwarty

reż. Krystyna Janda
autor: Michał Bałucki

Już po spektaklu. Jeszcze długo możemy mieć w pamięci głośną muzykę, a przed naszymi oczami pojawiać się będą kolejne figury polki, walca czy poloneza. Dużo się działo, aktorzy mówili głośno i szybko, tańczyli, krzyczeli, kłócili się i płakali. Nie było bohaterów nijakich – każdy z nich był charakterystyczny – mówił w sposób energiczny, żywiołowy, a przeżycia i emocje oddawał całym ciałem. Akt drugi to niemalże chaos...

Maciej Preyer zadbał o scenografię, Elżbieta Terlikowska o kostiumy, a o choreografię wcale nie Fikalski, ale Emil Wesołowski. Wszystko po to, aby oddać sposób życia i funkcjonowania mieszczan przełomu XIX i XX wieku. Nieco w krzywym zwierciadle, ale jednak.

Spektakl jest historią mieszczańskiej, urzędniczej rodziny Żelskich, którzy pod wpływem wizyty Pulcherii Wicherkowskiej postanawiają wyprawić wieczór taneczny i prowadzić dom otwarty. Lista gości powstaje szybko, a Alfons Fikalski – znany hulaka i wodzirej spotkań towarzyskich – obiecuje poprowadzenie tańców. Karnawałowy bal niekoniecznie jest sukcesem, jest za to prezentacją różnorodnych charakterów – od obrażonej i zdziwionej Kamili, cierpiącej na ból głowy pani domu czy zawiedzionego wuja Telesfora, przez „wymarzonych” kawalerów, po Ciuciumkiewiczów z czterema córkami na wydaniu, które są kwintesencją komizmu i przerysowania. Spektakl kończy się deklaracjami, że nigdy więcej nie będzie żadnego balu i radością, że dom znów zostanie zamknięty

Recenzja 1 – co myślisz o tej opinii?

Dramat Bałuckiego jest przede wszystkim komedią, a jak to w przypadku tego typu tekstów bywa, jego największą siłą jest aktualność. „Charaktery i typy ludzkie się nie zmieniają” – jak powiedziała reżyserka przedstawienia w rozmowie z dyrektorem artystycznym Teatru Polskiego Januszem Majcherkiem. „Dom otwarty” to rzecz o plotce, powierzchowności relacji, bufonadzie i tak dla nas charakterystycznej megalomanii. Wszystko to ubrane w lekką formę, w której świetnie odnaleźli się etatowi aktorzy stołecznej sceny. Dom otwarty, czyli jak nabawić się bólu głowy?

Konrad Pruszyński, Blog autorski, 16.02.2024

Recenzja 2 – co myślisz o tej opinii?

Bałucki, to nie tylko obserwator, ale właśnie milczący świadek zdarzeń, który jak duch przemieszcza salony, podpatrując ten korowód dziwacznych współmieszkańców jednego miasta. Jedynym wybawieniem staje się strzał w skroń, bowiem świat społeczny jest zabójstwem dla indywidualności jednostki. Satyra jest wyrazista, ale finał jeszcze bardziej klarowny. Pod płaszczem pozornej zgody kryje się kurz niechęci, małostek i ludzkich zawiści.

Krakowskie ploty

Benjamin Paschalski, Blog Kulturalny Cham, 07.02.2024


Michał Bałucki, "Dom otwarty", reż. Krystyna Janda, premiera 27.01.2024

Pytania otwarte

  1. Zmęczony całym balem Franciszek odkręcił dzwonek, „żeby państwo mieli spokój”, a wszyscy odetchnęli z ulgą. Z czym zmierzyli się mieszkańcy, gdy otworzyli swój dom?
  2. Na czym budowany jest komizm w przedstawieniu? Jakie jego rodzaje możemy wskazać? W jakim stopniu komizm ujawnia się w języku i sposobie mówienia, w jakim w konkretnych sytuacjach, w jakim w kreacjach bohaterów?
  3. Czy spektakl nas tylko śmieszy? A może wręcz przeciwnie – oglądając zachowanie mieszczan poprzednich stuleci, czujemy rozczarowanie i smutek?
  4. Spektakl Bałuckiego może być nazwany satyrą. Na kogo lub na co? Jakie przywary społeczne i zachowania ukazuje w swojej sztuce komediopisarz?
  5. Czy w spektaklu możemy dostrzec mechanizmy powstawania intryg, kłamstw i manipulacji? Która bohaterka w tym przewodzi?
  6. W jaki sposób zostaje ukazany temat społecznych ról kobiet i mężczyzn? Czy wg Ciebie utrwalone zostają jakieś stereotypy
  7. Czy w wykreowanych przez Bałuckiego bohaterach można dostrzec cechy współczesnych ludzi, a może są to postacie zupełnie nieprzystające do naszych czasów?

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Antygona

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor Sofokles

Zobacz
Awantura w Chioggi

Awantura w Chioggi

reż. Edward Wojtaszek
autor Carlo Goldoni

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz