Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
Klęczący aktor obok globusa i biurka.
5.0 1 ocena
Drukuj

Podróże Guliwera

reż. Jarosław Kilian
autor: Jonathan Swift

Podróże Guliwera to tytuł skrócony, powstały na bazie oryginalnego tytułu, który w polskim przekładzie w całości brzmi mniej więcej tak: Podróże do wielu odległych narodów świata, w 4 częściach, opisane przez Lemuela Guliwera, najpierw lekarza okrętowego, później kapitana kilku statków. Powieść Jonathana Swifta ujrzała światło dzienne w 1726 roku, wpisując się w całą serię nowej powieści angielskiej, którą otwiera niemniej słynny Robinson Kruzoe Daniela Defoe (1719), a zamykają powieści Henry’ego Fieldinga Józef Andrews (1742) i Tom Jones (1749) oraz zwłaszcza Życie i myśli JW. Pana Tristrama Shandy (1760) Laurence’a Sterne’a. Wiele z nich łączy właśnie motyw podróży, w czasie której bohater poznaje przede wszystkim siebie samego. Większa część z tych powieści, już przez pierwszych odbiorców, była traktowana jako zjadliwa satyra i miażdżąca krytyka mieszczańskiej obyczajowości angielskiej początku XVIII wieku. Podróże Guliwera atakowały nietolerancję, ludzką pychę i głupotę, intrygi oraz donosicielstwo. Dziś zresztą nie uważa się tego dzieła Swifta za powieść dla młodzieży, a raczej zwraca uwagą na prekursorski wobec współczesnej literatury charakter. Nieprzypadkowo Jarosław Kilian, reżyser przedstawienia, chcąc zaadresować przedstawienie do młodszego odbiorcy, wybrał kilka najbardziej znanych przygód Guliwera, pomijając sporo mrocznych i trudnych doświadczeń naszego bohatera. Kilian zaprosił do udziału w projekcie grono swoich stałych współpracowników (muzykę napisał Grzegorz Turnau, a scenografię przygotowała Julia Skrzynecka). Na potrzeby spektaklu wybrał dwie najbardziej znane opowieści opisane w książce Swifta – czyli wizytę Guliwera u Liliputów oraz w zamieszkiwanej przez Olbrzymy krainie Brobdingnag, gdzie wszystko jest ogromnych rozmiarów.

Mężczyzna kucający na scenie, na czerwonym tle wśród scenografii teatralnej.

Jonathan Swift, "Podróże Guliwera", reż. Jarosław Kilian, premiera 29.09.2015
Na zdjęciu: Maksymilian Rogacki – Lemuel Guliwer

O reżyserze

Jarosław Kilian (ur. 1962) – reżyser teatralny i operowy, historyk sztuki, tłumacz. W swoim dorobku ma m.in. realizacje utworów Szekspira, Moliera, Słowackiego, Różewicza. Jest autorem spektakli dziecięcych, m.in. cenionych Przygód Sindbada Żeglarza według Leśmiana, z muzyką Grzegorza Turnaua oraz Pinokia Carla Collodiego czy Czarnoksiężnika z Krainy Oz. Wykłada w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza oraz w Collegium Civitas. W latach 1999-2010 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Polskiego w Warszawie, obecnie jest dyrektorem warszawskiego Teatru Lalka w Pałacu Kultury i Nauki. Jego przedstawienia charakteryzuje wyraźne piętno konceptu inscenizatorskiego, precyzyjnie korespondującego z interpretowanym tekstem literackim oraz wysmakowana oprawa plastyczna (często współpracował ze swoim tatą, Adamem Kilianem, wybitnym scenografem, związanym przede wszystkim z teatrem lalkowym, zmarłym w 2016 roku).

 

[Z podróży Guliwer] wraca bogatszy o wiedzę: trochę gorzką wiedzę o człowieku, świecie i o sobie samym. Unikamy może największych drastyczności, co nie znaczy, że o pewnych sprawach dzieciom nie należy mówić. Nie chcemy pozbawiać młodych widzów prawdy o nędzy cywilizacji ani goryczy świata, a zarazem wiary w jego niezaprzeczalne piękno.


Jonathan Swift, "Podróże Guliwera", reż. Jarosław Kilian, premiera 29.09.2015
Na zdjęciu: Marta Dąbrowska – Cesarzowa Liliputu, Baronowa, Piotr Bajtlik – Cesarz Liliputu Golbasto Momarem Evlame Gurdilo Shefin, Filozof III

O czym myśleć? Na co zwrócić uwagę? 

1. Dlaczego w przedstawieniu jest dwóch Guliwerów, stary i młody? Dlaczego nikt nie chce słuchać starego Guliwera (poza jego małą wnuczką)?

2. Za pomocą jakich chwytów reżyser uzyskuje efekt zwiększenia lub zmniejszenia postaci?

3. Jaką rolę pełnią w przedstawieniu nowe media?

4. Jakie relacje buduje główny bohater z Liliputami?

5. Jakie relacje udaje mu się zbudować z większymi odeń mieszkańcami Brobdingnagu?

6. Które ze zwyczajów poznanych w obcych krainach Guliwer chciałby przeszczepić w Anglii?

7. Jakie doświadczenia Guliwera jawią się jako rozpoznanie uniwersalnych prawd o człowieku?

8. Jaki jest możliwy polityczny wymiar przygód Guliwera? Czy na podstawie przedstawienia możliwe są jakiekolwiek diagnozy ustrojowe lub społeczne?

9. Jakie poglądy prezentują spotkani przez Guliwera filozofowie?

10. W przedstawieniu silnie podkreślana jest teatralność konwencji scenicznej. Czemu służy to nieustanne odsłanianie maszynerii teatru?

Ciekawostka

W warstwie plastycznej, w scenografii i kostiumach zaprojektowanych przez Julię Skrzynecką Podróże Guliwera odwołują się do XIX-wiecznych rycin J. J. Grandville'a z najsłynniejszego wydania tej powieści. Wehikułem budującym przestrzeń przedstawienia jest również muzyka Grzegorza Turnaua zainspirowana przez melodie i motywy z Irlandii, z której pochodził autor powieści, Jonathan Swift.

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Antygona

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor Sofokles

Zobacz
Awantura w Chioggi

Awantura w Chioggi

reż. Edward Wojtaszek
autor Carlo Goldoni

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz