Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
Drukuj

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor: Sofokles

Sofokles ur 496 r p.n.e był jednym z najważniejszych, obok Eurypidesa i Ajschylosa autorów dramatów antycznej Grecji. Urodził się w Kolonos koło Aten. Czas jego życia i twórczości przypada na rozkwit starożytnych Aten za czasów Peryklesa i Herodota. Sofokles bardzo wcześnie rozpoczął karierę dramatopisarską, już w wieku 28 lat pokonał w zawodach dramaturgicznych doświadczonego Ajschylosa. Zreformował grecką tragedię, wprowadzając trzeciego aktora oraz ograniczając rolę chóru na rzecz jednostkowych postaci, które rozwijał psychologicznie, nadając im bardziej złożony charakter. Jako pierwszy z antycznych autorów zrezygnował z tworzenia tzw. trylogii tragicznych na rzecz pisania pojedynczych dzieł, co pozwoliło skupić się na pogłębieniu i rozbudowaniu konkretnych utworów. Był wszechstronnie wykształcony, zaangażowany w życie społeczne i polityczne starożytnej Grecji. Zmarł w wieku 90 lat w 406 roku p.n.e. 

Do najważniejszych utworów Sofoklesa należą:
 „Antygona” (442-440 p.n.e.)
„Król Edyp” (429-426 p.n.e.)
„Elektra” (416 p.n.e.)
„Kobiety z Trachis” (416 p.n.e.)


Sofokles, "Antygona", reż. Piotr Kurzawa, premiera 05.10.2023

Antygona to jeden z najbardziej znanych tekstów Sofoklesa a zarazem jedna z najważniejszych tragedii antycznej Grecji. Wielokrotnie wystawiana na scenach teatralnych całego świata. Jest przedmiotem omówień oraz rozważań nie tylko literackich, ale też etycznych i filozoficznych. 

Osią fabuły jest śmierć dwóch braci, synów Edypa, którym powierzona została naprzemiennie władza nad Tebami. Pierwszy z nich, Eteokles, po upływie wyznaczonego okresu rządów odmawia dopuszczenia do władzy na kolejny rok brata, Polinejkesa. W odpowiedzi ten, najeżdża na Teby, w efekcie czego obaj giną. Władzę przejmuje najbliższy krewny płci męskiej - Kreon, brat matki obu braci. Wydaje rozkaz, aby Eteoklesa pochować zgodnie z obrządkiem, zaś ciało Politejkesa, którego uznaje za zdrajcę i agresora, nakazuje pozostawić bez pogrzebu pod murami miasta. Wobec decyzji tej stają dwie siostry zmarłych, córki Edypa - Antygona i Ismena. Pierwsza z nich postanawia, wbrew zakazowi, pochować brata, narażając się tym samym nakarm śmierci za nieposłuszeństwo wobec Kreona - króla. Druga rezygnuje oficjalnie z tego czynu, postanawiając ocalić swoje życie. Przedmiotem fabuły są dalsze losy Antygony, jej konfrontacja z władzą oraz wyrok śmierci a także relacja obu sióstr. 
 


Sofokles, "Antygona", reż. Piotr Kurzawa, premiera 05.10.2023

Reżyser

Piotr Kurzawa - reżyser i twórca adaptacji teatralnych oraz telewizyjnych. Absolwent Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Tworzył i współpracował z wieloma teatrami w Polsce i zagranicą między innymi w teatrze im. W. Horzycy w Toruniu, Teatrem Nowym w Poznaniu, teatrem Polonia i Teatrem Warszawy w Warszawie, a także Operą Wrocławską. Realizuje także spektakle Teatru Telewizji. Jego spektakle były prezentowane na festiwalach we Włoszech i na Węgrzech. 

O czym warto pomyśleć? Na co zwrócić uwagę?

1. Na czym polega konflikt tragiczny w Antygonie? Na czym polegają racje Antygony, a na czym racje Kreona? Jaką postawę przyjmuje Ismena?

2. Jakie cechy dramatu antycznego widać w Antygonie?

3. Czy ma znaczenie fakt, że w „Antygonie” sprzeciw wobec władzy wyraża kobieta? Jeśli tak, to jakie? Jak wyglądałaby sytuacja mężczyzny, który stawia opór władzy w antyku?

4. W jaki sposób przedstawia bohaterki i bohaterów Piotr Kurzawa w swojej adaptacji? W jakim świetle ich stawia? Z kim empatyzuje?

5. Co może oznaczać zastosowanie współczesnych kostiumów w adaptacji Piotra Kurzawy? Jaki rodzaj przestrzeni tworzy scenografia?

Słowniczek

Tragedia antyczna - gatunek dramatu, który powstał około VI w p. n.e. i swój początek miał w starożytnej Grecji. Tragedia wyłoniła się z rytualnych śpiewów na cześć boga Dionizosa, wykonywanych w trakcie najważniejszego antycznego święta - Dionizjów Wielkich czyli wiosennego, corocznego rytuału. Wykonawcy pieśni mieli na sobie skóry kozłów. Termin tragedia pochodzi dosłownie od połączenia słów „trage” - kozioł i „ode” - śpiew. 
Tragedia cechowała się rozmaitymi zasadami formalnymi: 
-    zasadą trzech jedności, czyli dopasowania miejsca, czasu i akcji, 
-    zawsze występującym konfliktem tragiczny, czyli nierozwiązywalnym przeciwstawieniem sobie porządków: np prawa boskiego i ludzkiego, naturalnego i państwowego. 
-    Hamartią czyli nieuświadomioną winą na którą zazwyczaj skazani byli bohaterowie  - bez względu na podjęte przez siebie działania i tak skazani byli na porażkę 

Mimesis - stworzona przez Arystotelesa i bardzo ważna dla tragedii antycznej zasada naśladownictwa rzeczywistości. Zgodnie z mimesis świat przedstawiony w dramacie musiał być podobny do świata realnego lub przynajmniej możliwy, odwołujący się do doświadczenia widzów. 


Protagonista -  w tragedii greckiej tym terminem określa się najważniejszą postać, która odpowiada chórowi lub prowadzi akcję. Współcześnie termin ten opisuje głównego bohatera dramatu, powieści, filmu. 


Chór antyczny - jeden z najważniejszych elementów tragedii antycznej. Zbiorowy bohater, który pełni funkcję narratora i dialoguje z aktorami. Początkowo w tragedii greckiej jednostkową postacią był jedynie koryfeusz - przewodnik chóru, dialogujący z nim wykonujący najtrudniejsze partie i nadający tempo. Dialogował z chórem, odpowiadał mu, czasami - choć bardzo rzadko - głos zabierali inni chorenauci. Chór śpiewał, ale też tańczył i wykonywał gesty. Śpiew chóru nie tylko pozwalał rozwijać się akcji i wprowadzać nowe wątki, a także regulować dynamikę i tempo, ale przede wszystkim nadawał tragedii wymiar wspólnotowy i pozwalała spojrzeć na konflikt jako na problem uniwersalny. 


Trzeci aktor - wprowadzony przez Sofoklesa. Wcześniej w tragedii greckiej na scenie występowało jedynie dwóch aktorów i chór. Pierwszego aktora wprowadził Tespis, drugiego - Ajschylos, trzeci pojawił się właśnie w dramacie napisanym przez Sofoklesa. To pozwoliło wzbogacić akcję, wprowadzić nowe wątki i poziom skomplikowania zdarzeń.

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Awantura w Chioggi

Awantura w Chioggi

reż. Edward Wojtaszek
autor Carlo Goldoni

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz
Czekając na dzień kadr ze spektaklu, aktorka Dorota Bzdyla

Czekając na dzień

reż. Anna Skuratowicz
autor Patrycja Mikłasz-Pisula, Anna Skuratowicz

Zobacz