Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
Drukuj

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor: Sofokles

Premiera spektaklu w reżyserii Piotra Kurzawy w Teatrze Polskim im Arnolda Szyfmana miała miejsce 5 października 2023 roku. W swojej propozycji odczytania „Antygony” reżyser skupia się na postaci Ismeny, siostry głównej bohaterki. Przyglądając się postawie, którą przyjmuje oraz wynikającym z niej zachowaniom i decyzjom Kurzawa zadaje pytanie o to, czy opór zawsze musi być utożsamiany z aktywnym sprzeciwem i radykalnym, ryzykownym działaniem oraz czym jest uniwersalny problem sumienia. 

„Intryguje mnie ponowna lektura tragedii ze szczególnym poświęceniem uwagi siostrze Antygony, Ismenie. Postaci, która w świetle licznych opracowań i interpretacji postrzegana była jednoznacznie jako słabsza. 


W swojej adaptacji Kurzawa nie tylko przygląda się z innej perspektywy ujawnionym w tekście Sofoklesa i tłumaczeniu Antoniego Libery czynom i zamiarom Ismeny ale stawia także pytanie o to, czego jako czytelnicy nie wiemy: Kto dokonał pierwszego pochowku Polinejkesa? Czy jest możliwe, że Ismena sprzeciwiła się władzy Kreona w ukryty, bardziej zamaskowany i niejawny sposób?
 

Recenzja 1: Co myślisz o tej opinii?

Są na pewno elementy, za które warto pochwalić reżysera. Jednym z nich jest podejście do postaci. Ciężar emocjonalny nie został przerzucony wyłącznie na tytułową protagonistkę. Każdy z bohaterów ma swoje własne intencje, co zresztą wspaniale prezentują aktorzy. Szczególnie dobrze widać to w roli Kreona (Szymon Kuśmider), którym targają nie mniejsze dylematy niż u samej Antygony (Bernadetta Statkiewicz). Zresztą sam reżyser podkreślał relację tychże postaci:„Okazało się, że tak naprawdę ten konflikt polega na starciu się dwóch światopoglądów – racjonalnego i duchowego”. Motywacje bohaterów nie zostały więc poddane wartościowaniu, przez co ich dylematy moralne nabrały mocy, pozwoliły wybrzmieć różnicom między Antygoną a Kreonem. Dodatkowo, każda z postaci została wyróżniona przez niepowtarzalną ekspresję, bardzo dobrze współgrającą z jej charakterem.

- Szymon Białobrzeski, Po bożemu, www.teatrdlawszystkich.eu

Pytania do fragmentu:
Która postać jest Ci najbliższa? Z którą empatyzujesz?
Czy według Ciebie w spektaklu któreś z podejść - duchowe czy racjonalne - jest wartościowane wyżej?
W których momentach, Twoim zdaniem, mają szansę wybrzmieć równoważnie sprzeczne racje?


Sofokles, "Antygona", reż. Piotr Kurzawa, premiera 05.10.2023

Recenzja 2: Co myślisz o tej opinii?

Co sądzę o propozycji Kurzawy? To bardzo powściągliwe, można by rzec niemal rapsodyczne przedstawienie, z wszechobecnym chórem. Prawda, tym razem reżyser wraz ze scenografką Małgorzatą Pietraś przebiera postaci w stroje jakby współczesne, ale tak naprawdę ponadczasowe. A zarazem zostaje zachowany kontekst starogrecki, w sposobie zachowania i poruszania się na scenie, w rekwizytach i opowieściach chóru odwołującego się co i rusz do mitologii. Jest to spektakl tak klasyczny, że można by go uznać za współczesną awangardę. Bo dziś trzymanie się słowa i intencji autora jest przedsięwzięciem najbardziej śmiałym.

- Piotr Zaremba, Antygona w Teatrze Polskim, Polska Times, www.e-teatr.pl

Pytania do fragmentu:
Czy i Ty uważasz, że trzymanie się tekstu i próba odczytania intencji autora jest odważnym zadaniem?
Czy znasz adaptacje, które znacząco odchodzą od intencji autora, zmieniają kontekst?
Czy uważasz, że reżyser powinien szukać własnych intencji i nowych kontekstów czy raczej szukać swoich tropów, innych sposobów odczytania?
Co wartościowego może wynikać współcześnie z odniesień do mitologii?
 

O czym warto pomyśleć? Na co zwrócić uwagę? 

1. Czy postawa Ismeny, która nie wchodzi w bezpośrednie konfrontację z władzą może zostać uznana za opór? Czy opór zawsze wiąże się z bezpośrednim działaniem? Czy postawa Ismeny w każdej perspektywie musi być uznana za uległą, bierną?
2. W jaki sposób reżyser przedstawia konflikt między przekonaniem moralnym a zarządzeniem władzy? W których scenach najmocniej ujawnia się napięcie i tragizm działania postaci?
3. Czy widzisz w spektaklu motyw tzw hamartii, czyli tragicznej winy? Czy w spektaklu Kurzawy bohaterki miałyby szansę na uniknięcie tragicznego losu?
4. Jak w przedstawieniu pokazana jest między siostrami? Jakimi słowami określilibyście tę relację?
5. Czy można określić władzę Kreona jako totalitarną? Czy jest to władza patriarchalna? Jakie inne słowa przychodzą na myśl w kontekście tego stylu sprawowania rządów?
6. Czy znasz inne teksty kultury, które przedstawiają sprzeciw wobec władzy?
7. Jakie strategie oporu znasz z filmów, opowiadań, powieści, seriali, spektakli?
8. Jakie współczesne problemy polityczno-społeczne mogą kojarzyć się z tymi, które przedstawione są w Antygonie? 
9. Czy bohaterki dramatu Sofoklesa można by nazwać aktywistkami? Czy reprezentują postawę feministyczną?
10. Jakie znaczenie dla odczytania dramatu ma jego tłumaczenie? Jak sądzisz: jakie aspekty tekstu zależą od tłumacza?
11. Jakie współczesne decyzje władzy budzą opór społeczeństwa? Którym decyzjom przeciwstawiają się kobiety? Jakie są tego konsekwencje?

Antygona

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Awantura w Chioggi

Awantura w Chioggi

reż. Edward Wojtaszek
autor Carlo Goldoni

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz
Czekając na dzień kadr ze spektaklu, aktorka Dorota Bzdyla

Czekając na dzień

reż. Anna Skuratowicz
autor Patrycja Mikłasz-Pisula, Anna Skuratowicz

Zobacz