Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
Aktor w białej koszuli z fajką.
5.0 4 oceny
Drukuj

Deprawator

reż. Maciej Wojtyszko
autor: Maciej Wojtyszko

Deprawator Macieja Wojtyszki to jeden z kilkunastu opublikowanych i wystawionych na wielu scenach w Polsce dramatów „biograficznych” tego autora, które są poświęcone realnym postaciom z historii polskiej lub światowej, ze szczególnym uwzględnieniem pisarzy i postaci kultury.

Kilka lat przed premierą Deprawatora Maciej Wojtyszko wystawił w Teatrze Narodowym swój tekst Dowód na istnienie drugiego, w którym przedstawił przebieg wizyt Sławomira Mrożka w domu Witolda i Rity Gombrowiczów w Vence. Zderzenie na jednej scenie dwóch tak różnych osobowości przyniosło zaskakujący teatralny efekt, bardzo widowiskowy (także dzięki skupionym rolom aktorów), a przy okazji dało wgląd w życie codziennie polskich intelektualistów na emigracji po II wojnie światowej. Sukces tamtego przedstawienia stoi w jakimś sensie za pomysłem napisania i przeniesienia na scenę drugiego tekstu dotyczącego ostatnich lat życia Gombrowicza w Vence: tym razem portretującego kontakty Gombrowiczów z małżeństwem Miłoszów: Czesława i Janiny (z kontrapunktowo ukazaną postacią Zbigniewa Herberta i jego stosunku zarówno do Miłosza, jak i Gombrowicza).

Siedzący mężczyzna i stojąca kobieta.

Maciej Wojtyszko, "Deprawator", reż. Maciej Wojtyszko, premiera 28.09.2018
Na zdjęciu: Wojciech Malajkat – Czesław Miłosz, Grażyna Barszczewska – Janina Miłosz

Oba dramaty w jakimś sensie tworzą „dyptyk z Vence”, a zarazem prowokują nie tylko do nowych spojrzeń na znanych autorów, ale także do zadumy nad dramatycznymi losami Polski i Polaków w XX wieku. Przedstawienie w Teatrze Polskim wyreżyserował autor tekstu, a zarazem znakomity reżyser teatralny i telewizyjny Maciej Wojtyszko.

O reżyserze

Maciej Wojtyszko (ur. 1946) – reżyser, dramatopisarz, autor scenariuszy oraz utworów dla dzieci. Ukończył Liceum Technik Teatralnych, studiował filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, w 1970 roku ukończył studia na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, od tego czasu zrealizował i współtworzył ogromną liczbę filmów, dokumentów, animacji i spektakli. Jako prozaik debiutował w roku 1966, jest autorem kilku książek dla dzieci i młodzieży (m. in. Bromba i inni, Antycyponek, Trzynaste pióro Eufemii, Tajemnica szyfru Marabuta, Synteza). Był także wykładowcą w warszawskiej Akademii Teatralnej, dziekanem Wydziału Reżyserii na tej uczelni. Był dyrektorem Teatru Powszechnego w Warszawie oraz Teatru Nowego w Łodzi. W swoim dorobku ma inscenizacje zarówno tekstów współczesnych (w tym własnych, ale też między innymi prapremierę Miłości na Krymie Sławomira Mrożka), jak i klasycznych. Pracował z całą plejadą polskich aktorów. Wyreżyserował również ważne przedstawienia teatru TV (Mistrz i Małgorzata, Ferdydurke, Burzliwe życie Lejzorka, Garderobiany, Pigmalion, Amadeusz) oraz dwa filmy fabularne (Ogród Luizy, Święty interes)

 

Nie ma wątpliwości, że to, o czym rozmawiali Gombrowicz i Miłosz jest zapisane, więc ja nawet tę scenę, która jest opisana u Rity, jak Gombrowicz goni Miłosza z nożyczkami, żeby mu obciąć brwi – wziąłem z dokumentów. Z kolei listy Herberta, w których komentuje Gombrowicza, są bardzo czytelne, jeśli chodzi o intencje. Herbert pisze do Miłosza, że się niepokoi, żeby Gombrowicz Miłosza nie zdeprawował. Tu nie ma nic, co by odbiegało od prawdy historycznej. To, co Miłosz wyraża w tej sztuce do Gombrowicza, da się zawrzeć w takich słowach, że bez przerwy mu Gombrowicza po jego śmierci brakuje, ponieważ – jak mówi Miłosz – on się nie uwolnił od pogardy. A wyniosłość i ironia Gombrowicza były dla niego czymś ważnym.

O czym myśleć? Na co zwrócić uwagę?

  1. Jakie cechy Gombrowicza akcentuje w swojej roli Andrzej Seweryn? Jakie cechy z kolei eksponują Wojciech Malajkat jako Czesław Miłosz i Paweł Krucz jako Zbigniew Herbert?
  2. W jakich warunkach żyją pisarze na emigracji? Jak prezentuje te warunki scenografia?
  3. Gombrowicz jako trickster. Jakie gry, prowokacje, sztuczki stosuje Gombrowicz wobec swoich gości?
  4. Jak ukazana jest relacja Gombrowicza i Rity Labrosse?
  5. O czym przede wszystkim rozmawiają postaci? O czym rozmawiają panowie, kiedy są sami, o czym, kiedy na scenie są także ich partnerki?
  6. Jaki jest czas akcji przedstawienia? Co w tym (historycznym) czasie dzieje się w Polsce?
  7. Czy w przebiegu tych rozmów pojawia się temat Polski, polskości, tożsamości narodowej?
  8. Czy i w jakim sensie można mówić o obecności tematu II wojny światowej (i jej konsekwencjach) w tekście i przedstawieniu?
  9. Jaka jest rola kobiet: żon, partnerek, przyjaciółek w świecie przedstawionym przez autora?
  10. Jak rozumieć tytuł przedstawienia? Kto jest tytułowym deprawatorem i w jakim sensie?

Ciekawostka

Podstawowym materiałem źródłowym dla autora dramatu był tom korespondencji między Czesławem Miłoszem i Witoldem Gombrowiczem, wydany po raz pierwszy w całości przez krakowskie Wydawnictwo Literackie pod charakterystycznym tytułem Konfrontacje w roku 2015. Tom prezentuje po raz pierwszy pełną korespondencję obu autorów oraz pisane w języku francuskim dopiski i listy wymieniane w tym samym czasie przez noblistę z Ritą Gombrowicz. Książka pomyślana jest jako portret podwójny, listy pisarzy są uzupełnione o teksty, które ich autorzy wzajemnie o sobie pisali, m.in. o polemiki z łamów paryskiej „Kultury”, fragmenty Dziennika Gombrowicza, a także listy kierowane do innych adresatów rzucające światło na ich wzajemne relacje.

Słowniczek

dramat biograficzny

gatunek dramatu, którego tematem jest życie i działalność sławnych ludzi: artystów, uczonych, mężów stanu, wybitnych przywódców, bohaterów narodowych itp.

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Antygona

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor Sofokles

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz
Czekoladki dla Prezesa

Czekoladki dla Prezesa

reż. Ewa Domańska, Ewa Makomaska
autor Sławomir Mrożek

Zobacz