Śluby panieńskie
reż. Dan Jemmett
autor: Aleksander Fredro
Autor i dramat
Aleksander Fredro (1793-1876) – polski hrabia, komediopisarz, pamiętnikarz i poeta. Tworzył w romantyzmie. Jego dorobek literacki to nie tylko komedie, ale także liczne wiersze, poematy, bajki czy aforyzmy. W swoich pełnych intryg komediach obyczajowych czy farsach piętnował i satyryzował obyczaje oraz wady szlachty.
„Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca” – Fredro pracował nad tą komedią od 1826 do 1832 roku. W tym czasie następowały liczne w niej zmiany – zarówno w tytule („Magnetyzm”, „Nienawiść mężczyzn”), jak i w imionach bohaterów (Klara i Albin początkowo to Laura i Erazm). Przeobrażeniom ulegała także fabuła.
Początkowo tekst koncentrował się na motywie nieszczęśliwej, niespełnionej miłości, jednak z czasem Fredro nadał mu zupełnie inny charakter. Ostateczna wersja została ukończona w 1832 roku.
Premiera sztuki pod tytułem „Magnetyzm serca” odbyła się 15 lutego 1833 roku we Lwowie. Rok później, 16 listopada 1834 roku, komedia została wystawiona w Krakowie już jako „Śluby panieńskie”. Z czasem przyjęła się wersja tytułu, którą znamy dzisiaj: „Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca”.
Magnetyzm serca, czyli?
Tytułowy magnetyzm serca nawiązuje do pseudonaukowej teorii Franza Antona Mesmera, według której w ludzkim ciele krąży tajemniczy fluid, który działa jak magnes i przyciąga innych. Fredro podzielał przekonanie o istnieniu bratnich dusz, jednak nie wierzył w miłość od pierwszego wejrzenia.
O czym jest tekst?
Centralnym motywem komedii jest misternie opracowana intryga, której celem jest doprowadzenie do unieważnienia ślubów panieńskich, które złożyły Klara i Aniela. Młode kobiety, które zarzekały się, że nigdy nie staną na ślubnym kobiercu, zostają uwikłane w sieć forteli, które ostatecznie doprowadzają je do zaręczyn.
Przed obejrzeniem spektaklu rekomendujemy zapoznanie się z tekstem dramatu.

Aleksander Fredro, "Śluby Panieńskie", reż. Dan Jammett, premiera 29.01.2025
Na zdjęciu: Ewa Makomaska - Pani Dobrójska, Maksymilian Rogacki - Gustaw, Hanna Skarga - Alina, Katarzyna Lis - Klara, Wojciech Siwek - Albin, Sławomir Grzymkowski - Radost
Reżyser i spektakl
Spektakl „Śluby panieńskie” w reżyserii Dana Jemmetta został osadzony na londyńskich przedmieściach lat 60., 70. XX wieku – w czasach intensywnych przemian społeczno-obyczajowych na Zachodzie, znanych jako rewolucja seksualna.
Dan Jemmett (ur. 1967) – brytyjski reżyser. Wystawiał swoje spektakle na najważniejszych europejskich scenach, takich jak Théâtre National de Chaillot czy Comédie-Française. Realizował m.in. Szekspira, Moliera czy Jarry’ego. W Teatrze Polskim w Warszawie reżyserował już dramaty Szekspira: "Wieczór Trzech Króli" (prem. 18 czerwca 2011), "Burza" (prem. 24 listopada 2012) Szekspira oraz "Szkoda, że jest nierządnicą" Johna Forda (prem. 11 czerwca 2016).
W trakcie prób to, co początkowo postrzegałem jako prostą komedię, okazało się dużo bardziej złożone niż pierwotnie myślałem. W postawach, motywacjach bohaterów „Ślubów panieńskich” zauważyłem okrucieństwo, którego nie dostrzegłem podczas pierwszej lektury sztuki - wyjaśnił Dan Jemmett. Akcja spektaklu rozgrywa się w roku 1973. Inspiracji dostarczył mi angielski sitcom pt. „Man About the House”. To był serial komediowy o dwóch młodych kobietach, które próbują same zamieszkać w wynajętym mieszkaniu na przedmieściach Londynu. Zbieg okoliczności sprawia, że przyjmują męskiego współlokatora. Feminizm fabuły dość szybko ulega w zderzeniu z realiami, ponieważ one błyskawicznie orientują się, że potrzebują mężczyzny w domu. Zaintrygowała mnie paralela pomiędzy bohaterkami serialu i losem młodych bohaterek „Ślubów panieńskich". Klara i Aniela chciałyby żyć bez mężczyzn, ale nie mogą, nie chcą, a w każdym razie nie będą - podkreślił.
Wypowiedzi reżysera przecytowane z artykułu Grzegorza Janikowskiego, Warszawa. Premiera „Ślubów panieńskich” w reż. Dana Jemmetta w Teatrze Polskim, e-teatr.pl, 28.01.2025
O czym myśleć? Na co zwrócić uwagę?
- Gdzie zostaje umieszczona akcja spektaklu, kiedy się rozgrywa? Porównaj z dramatem Fredry.
- W jaki sposób przestrzeń sceniczna wpływa na dynamikę spektaklu? Weź pod uwagę układ domu i wykorzystanie sceny obrotowej.
- W jaki sposób kostiumy oddają charakter postaci i czasy, w których osadzona jest akcja?
- Jak aktorzy oddają emocje bohaterów? Jakie techniki komiczne wykorzystują? Czy humor opiera się bardziej na słowie czy na grze ciałem? Zwróć uwagę na komizm słowny, sytuacyjny i postaci.
- Jakie inne elementy spektaklu podkreślają jego komediowy charakter?
- Jak wyglądają relacje między bohaterami? Czy można dostrzec kontrasty w sposobie ich zachowania?
- Jakie gry, prowokacje, sztuczki i intrygi pojawiają się w spektaklu?
- Jakie efekty dźwiękowe lub muzyczne towarzyszą spektaklowi? Jak wpływają na atmosferę przedstawienia i czy wpisują się w konwencję?
- Jak brzmi język Fredry w tym spektaklu – czy jest zrozumiały dla współczesnej publiczności?
- Czy w spektaklu można znaleźć jakieś odniesienia do dzisiejszego świata?
[OBIEKT=TP_D_158_0028]
Ciekawostki
- Aleksander Fredro był atakowany przez współczesnych mu krytyków. Zarzucali mu m. in. to, że jest obojętny na sprawy narodowe i rozmija się z dominującym wśród polskich twórców, w kraju i na emigracji, mesjanistycznym nurtem romantyzmu.
- „Śluby panieńskie” były lubiane przez polskich reżyserów. Nawet w czasach stalinowskich było po kilka premier tej sztuki rocznie.
- „Śluby panieńskie” były już grane w Teatrze Polskim w Warszawie w reżyserii Stanisława Stanisławskiego w 1929 r., Romana Zawistowskiego w 1959 r. i Andrzeja Łapickiego w 1984 roku.
- Dyrektor Andrzej Seweryn nazywa Teatr Polski w Warszawie "domem Fredry". Określenie to po raz pierwszy pojawiło się za dyrekcji Andrzeja Łapickiego, który wielokrotnie reżyserował Fredrę w Teatrze Polskim.
- W czasie spektaklu pojawia się kino pod chmurką. Film, który oglądają bohaterowie to kadry ze „Ślubów panieńskich” - telewizyjnego spektaklu Bohdana Korzeniowskiego z roku 1972 z Andrzejem Sewerynem w roli Gustawa.
- W spektaklu Jan czyta po kryjomu wierszyki ze „Sztuki obłapiania” Aleksandra Fredry (oczywiście oryginalnie nie należą one do dramatu).
[OBIEKT=TP_D_158_0027]
Słowniczek
- konwencja - zestaw niepisanych, utrwalonych przez praktykę, zasad, które wpływają na kształt i treść utworu. Określają, jak autor przedstawia rzeczywistość, tworzy świat, bohaterów i sposób narracji.
- komizm - kategoria estetyczna, która określa właściwości zjawisk pozwalających wywołać śmiech oraz okoliczności, w jakich się on pojawia. Najczęściej wynika z nieoczekiwanych sytuacji, sprzeczności lub wyraźnych kontrastów, które zaskakują odbiorcę. Wyróżnia się trzy główne odmiany komizmu: sytuacyjny, postaci (charakterologiczny), słowny (językowy).
- feminizm - wiąże się z ruchami społecznymi i politycznymi, które dążą do równości płci. Jego celem jest eliminacja nierówności społecznych i ekonomicznych, dyskryminacji ze względu na płeć oraz przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu.
- rewolucja seksualna - zwana też obyczajową, to przemiany społeczne i kulturowe dotyczące seksualności, które miały miejsce na Zachodzie w latach 60. i 70. XX wieku. Pojęcie to obejmuje nie tylko zmianę norm i zachowań seksualnych, ale także przewrót w hierarchii wartości, rozwój nowych ideologii, ruchów społecznych oraz istotne zmiany prawno-polityczne.
Zobacz także
3 x Mrożek
reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek
Czekoladki dla Prezesa
reż. Ewa Domańska, Ewa Makomaska
autor Sławomir Mrożek