Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
5.0 1 ocena
Drukuj

Don Juan

reż. Piotr Kurzawa
autor: Molier

Don Juan Moliera uchodzi za szczytowe osiągnięcie tego francuskiego dramatopisarza, a zarazem emblematyczny tekst dla całej epoki francuskiego klasycyzmu za panowania Ludwika XIV, Króla Słońce. Tytułowy bohater obnaża hipokryzję otaczającego go świata, a zarazem sprawdza granice takich pojęć jak miłość, wierność, przyzwoitość, obietnica i zobowiązanie. Gotów jest mocować się nie tylko z konwenansem i decorum, ale także z wiecznością, śmiercią i Bogiem. Jest w tym sensie „dzieckiem swojej epoki”, wyznawcą i realizatorem idei libertynizmu, rzucającym wyzwanie jansenistom – reformatorom religijnym twierdzącym, iż człowiek z natury jest grzeszny i zepsuty. Drugim ważnym bohaterem jest trwożliwy, ale wierny służący Sganarel (w prapremierowym przedstawieniu grał go sam Molier), który towarzyszy swemu panu aż do finałowej uczty u Komandora, zakończonej śmiercią Don Juana w czeluściach piekielnych. Postać i mit Don Juana należy do najbardziej popularnych w literaturze, sięgali po niego twórcy tak przed Molierem (Tirso de Molina), jak po nim (np. Wolfgang Amadeusz Mozart, George Byron, Tadeusz Rittner, Roland Topor, Ödön von Horváth). Przedstawienie w Teatrze Polskim wyreżyserował Piotr Kurzawa reprezentujący obecnie najmłodsze pokolenie polskich reżyserów.

O reżyserze

Piotr Kurzawa (ur. 1990) – absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Po studiach był m. in. asystentem Jerzego Stuhra przy jego inscenizacji Na czworakach w Teatrze Polonia. Na swoim koncie ma dwa bardzo dobrze przyjęte przez krytykę przedstawienia: Plażę Petera Asmussena zrealizowaną w Teatrze WARSawy oraz Natana Mędrca Gotholda Ephraima Lessinga, które to przedstawienie miało premierę w 2018 roku w toruńskim Teatrze im. Horzycy. Cechy charakterystyczne prac reżyserskich Kurzawy to wierność autorowi, dbałość o interpretację tekstu dramatycznego (tak współczesnego, jak klasycznego) i podporządkowanie owej interpretacji decyzjom inscenizatorskim. U części widowni może budzić to podejrzenia o „konserwatyzm”, wobec dominującego we współczesnym teatrze nurtu postdramatycznego, dla innej zaś części – będzie sygnałem prób powrotu do prymatu słowa, tekstu i znaczeń w nim zawartych.

 

Chcę opowiedzieć historię młodego człowieka, który zmaga się z prawdą o sobie samym, z poszukiwaniem prawdy o świecie. Chcę opowiedzieć o człowieku, który nie zgadza się ze skompromitowanymi już zasadami, dogmatami, prawami, zasadami postępowania.

O czym myśleć? Na co zwrócić uwagę?

1. Dlaczego przedstawienie Don Juana rozpoczyna reprodukcja okładki francuskiego wydania Tartuffe’a?

2. Spróbuj opisać wygląd i kostiumy Don Juana i Sganarela. Co je różni i na co te różnice mogą wskazywać? Zwróć uwagę na scenę zamiany tych kostiumów. Jak ją rozumiesz?

3. Jak opisać relację między Sganarelem a Don Juanem w tym przedstawieniu?

4. Co stanowi dominujący element scenografii? Jakie różne funkcje pełni ona dzięki scenie obrotowej? Co oznacza wielki obraz dłoni, ukazanej raz z pierścieniem, raz w białej rękawiczce?

5. Jak rozumiesz scenę z wędrownym Żebrakiem? Dlaczego Żebrak odmawia bluźnierstwa, a mimo to otrzymuje od Don Juana złotą monetę? Jak rozumieć słowa, że dzieje się przez „miłość dla ludzkości”?

6. Czego dowiadujemy się o Don Juanie dzięki jego relacji z ojcem?

7. Scena z Panem Niedzielą, który przychodzi upomnieć się o swoje pieniądze, ma wymiar komiczny. Czy można sobie wyobrazić tę scenę graną zupełnie na serio? Jak zmieniłaby się jej wymowa?

8. Postać Komandora to – obok finałowej piekielnej zapadni – bodaj najtrudniejsza decyzja inscenizacyjna. Jak oceniasz pomysł na tę postać? Jak inaczej można by w teatrze pokazać postać, która zarazem jest martwa (kamienna) i żywa (potrafi się ruszać)?

9. W jaki sposób umiera Don Juan na scenie? Czy zapada się do czeluści piekielnych jak u Moliera?

10. O czym jest mowa w ostatnim monologu Sganarela, zamykającym tekst i przedstawienie?

Ciekawostka

Domem Moliera jest słynna paryska Comédie-Française, bezpośrednia spadkobierczyni tradycji molierowskich. Jedną z najznakomitszych kreacji Don Juana na deskach tej sceny stworzył Andrzej Seweryn w przedstawieniu wybitnego francuskiego reżysera Jacquesa Lasalle’a w 1993 roku (premiera na Festiwalu w Avignon). Przedstawienie to było pokazywane także w ramach występów gościnnych w Teatrze Narodowym w Warszawie w 2004 roku.

Słowniczek

klasycyzm

styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do osiągnięć antycznych Greków i Rzymian. W Europie klasycyzm jako tendencja pojawił się już w renesansie, a następnie wyłonił się jako osobny nurt już w okresie późnego baroku, czyli od końca XVIII wieku, i trwał w epoce oświecenia. Charakteryzuje się on wiernym odwzorowaniem elementów dekoracji, stroju czy architektury antyku, oszczędnością wyrazu, spokojem i skłonnością do idealizowania obrazu.

decorum

łac. stosowność, odpowiedniość, kategoria estetyczna, która określała współzależność między stylem (formami i sposobami wyrażania) a tematyką danego utworu, zarazem jedno z głównych pojęć klasycyzmu francuskiego. W sensie ogólnym jest zasadą nakazującą przystosowanie dzieła do gustu odbiorców i ich wyobrażeń o rzeczywistości.

libertynizm

ruch umysłowy w XVII w., promieniujący z Francji na całą Europę, skierowany przeciwko autorytaryzmowi religijnemu, ideałom ascetycznym i tradycyjnej obyczajowości. Filozofia tego ruchu nawiązywała do epikureizmu oraz do renesansowego ideału “używania życia”, postulowała swobodę myśli i jej niezależność od religii, stanowiąc źródło oświeceniowego racjonalizmu i humanizmu.

prapremiera

określenie odnoszące się do pierwszego pokazu przedstawienia teatralnego czy operowego lub wykonania innego utworu po raz pierwszy w historii. Prapremiera danego dzieła jest tylko jedna. Prapremierą czasem określa się w teatrze także próbę generalną − czyli ostatnią próbę przed premierą danej inscenizacji. Jest ona z reguły (choć nie zawsze) otwarta dla wszystkich zainteresowanych, często nieodpłatnie, w przeciwieństwie do zwykłych przedstawień.

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Antygona

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor Sofokles

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz
Czekoladki dla Prezesa

Czekoladki dla Prezesa

reż. Ewa Domańska, Ewa Makomaska
autor Sławomir Mrożek

Zobacz