Krapp i dwie inne jednoaktówki
reż. Antoni Libera
autor: Samuel Beckett
Zajrzyj do programu
- Jak rozumiesz wiersz przywołany na początku programu? Jaki jest jego związek z obejrzanym przedstawieniem?
- Czy zgadzasz się z opinią, że Fragment dramatyczny II jest „teatralnym cackiem” stworzonym z „niczego”?
- Co w odniesieniu do rozwoju człowieka i technologii przewidział a czego nie Samuel Beckett, pisząc Ostatnią taśmę?
- Co można powiedzieć o gatunku impromptu pod kątem tradycji muzycznej i literackiej?
- W programie umieszczony został artykuł okolicznościowy Jacques’a Lasalle’a o Andrzeju Sewerynie. Kim jest autor? Co łączy go z dyrektorem Teatru Polskiego i wykonawcą głównej roli w tym przedstawieniu? Przy jakich tytułach współpracowali ze sobą obaj panowie?
Tradycja teatralna
Jednoaktówki Samuela Becketta doczekały się kilku zaledwie realizacji scenicznych w Polsce, najczęściej zresztą w wyborze układzie i tłumaczeniu Antoniego Libery. Najczęściej dobierał on odpowiednie teksty tak, by tworzyły pełnowymiarowy wieczór teatralny, dodatkowo służyły wybitnym aktorom do zaprezentowania sztuki aktorskiej (Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Irena Jun). W jednym z takich przedstawień, zatytułowanym Urodził się i to go zgubiło, zrealizowanym w krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego, wystąpili znani i lubiani wykładowcy akademiccy poeta Bronisław Maj i teatrolog (także reżyser) Józef Opalski.
Autor opracowania: Michał Mizera
Zobacz także
3 x Mrożek
reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek