Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
Aktor siedzący przy stole
Drukuj

Krapp i dwie inne jednoaktówki

reż. Antoni Libera
autor: Samuel Beckett

Zajrzyj do programu

  1. Jak rozumiesz wiersz przywołany na początku programu? Jaki jest jego związek z obejrzanym przedstawieniem?
  2. Czy zgadzasz się z opinią, że Fragment dramatyczny II jest „teatralnym cackiem” stworzonym z „niczego”?
  3. Co w odniesieniu do rozwoju człowieka i technologii przewidział a czego nie Samuel Beckett, pisząc Ostatnią taśmę?
  4. Co można powiedzieć o gatunku impromptu pod kątem tradycji muzycznej i literackiej?
  5. W programie umieszczony został artykuł okolicznościowy Jacques’a Lasalle’a o Andrzeju Sewerynie. Kim jest autor? Co łączy go z dyrektorem Teatru Polskiego i wykonawcą głównej roli w tym przedstawieniu? Przy jakich tytułach współpracowali ze sobą obaj panowie?

Tradycja teatralna

Jednoaktówki Samuela Becketta doczekały się kilku zaledwie realizacji scenicznych w Polsce, najczęściej zresztą w wyborze układzie i tłumaczeniu Antoniego Libery. Najczęściej dobierał on odpowiednie teksty tak, by tworzyły pełnowymiarowy wieczór teatralny, dodatkowo służyły wybitnym aktorom do zaprezentowania sztuki aktorskiej (Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Irena Jun).  W jednym z takich przedstawień, zatytułowanym Urodził się i to go zgubiło, zrealizowanym w krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego, wystąpili znani i lubiani wykładowcy akademiccy poeta Bronisław Maj i teatrolog (także reżyser) Józef Opalski.

Autor opracowania: Michał Mizera

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Antygona

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor Sofokles

Zobacz
Awantura w Chioggi

Awantura w Chioggi

reż. Edward Wojtaszek
autor Carlo Goldoni

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz