Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
Drukuj

Panna Julie

reż. Anna Skuratowicz
autor: August Strindberg

Premiera spektaklu w reżyserii Anny Skuratowicz w Teatrze Polskim im Arnolda Szyfmana miała miejsce 19 września 2024 roku. W swojej propozycji odczytania Panny Julie reżyserka zadaje pytanie o charakter relacji między Julie a Jeanem, ich uwikłanie w sieć pożądań, napięć społecznych i własnych lęków. Przyglądając się postawom, które przyjmują, podąża tropem ekspresjonistycznej wyobraźni Strinberga i konfrontuje widzów z mrocznymi obszarami nieświadomości postaci. Spektakl zdaje się stawiać pytanie o to, czy młoda, poddana konwenansom i ograniczeniom wynikającym z płci i społecznej roli arystokratka ma szansę na jakąkolwiek sprawczość w swoim życiu? Wydaje się też wybiegać w przyszłość i nieoczywistym zakończeniem nawiązywać do zbliżających się narodzin ruchu emancypacyjnego kobiet. 

Anna Skuratowicz o spektaklu:

Tematem głównym naszego spektaklu i tej sztuki jest opowieść o dziewczynie szukającej ucieczki od rzeczywistości, w której się dusi i w której nie czuje się szczęśliwa, która nie zaspokaja jej potrzeb.


August Strindberg "Panna Julie", reż. Anna Skuratowicz, premiera 19.09.2024
Na zdjęciu: Katarzyna Lis - Krystyna, Irmina Liszkowska - Panna Julie, Jakub Kordas - Jean

Recenzja 1
 

Bardzo klasyczna interpretacja i adaptacja znanego dramatu. Na pierwszym planie jest tu jedyna męska postać, z powodzeniem, a nawet swego rodzaju beztroską, lawirująca między dwiema kobietami - ten patriarchalny przywilej znakomicie odgrywa Jakub Kordas. Irmina Liszkowska w tytułowej roli nader przekonująco przechodzi od uwodzenia do upokorzenia, a Katarzyna Lis z czułością i subtelnością pokazuje kobietę całkowicie pokonaną przez społeczny konwenans. Uwagę zwraca rozbudowana scenografia, a zwłaszcza wszechobecne niebieskie kwiaty.

Przemysław Gulda, IG: guldapoleca

Pytania do fragmentu

  • Na czym polega wspomniany przez autora recenzji patriarchalny przywilej Jana (postaci granej przez Jakuba Kordasa)?
  • Czy Twoim zdaniem, postać Jeana wybija się na pierwszy plan? 
  • Jaka relacja rysuje się między dwoma żeńskimi postaciami w spektaklu?

Recenzja 2

Panna Julie w rękach Anny Skuratowicz nie siliła się na nowoczesność i zrealizowana została w klasycznej odsłonie. Reżyser zapowiadała spektakl o każdym z nas, o tym jak reagujemy w sytuacjach granicznych i o tym, co nas kształtuje. Julie dziedziczy namiętności po matce, a myśli po ojcu – sama nie potrafi określić co przynależy tylko do niej. Ograniczona społecznym konwenansem, arystokratycznym gorsetem i wychowaniem pragnie się uwolnić z przyjętych ram i spróbować czegoś innego, alternatywy, w której być może odnajdzie wreszcie siebie. Ta walka jest w XIX-wiecznej rzeczywistości infantylna, bo z góry skazana na porażkę.

Marek Zajdler w: „Nasz Teatr” (https://www.naszteatr.pl/zdjecia/grupa/00138808/w-kregu-namietnosci-panna-julie-teatr-polski-w-warszawie)

Pytania do fragmentu:

  • Czy zgadzasz się z recenzją? Które elementy przedstawionej problematyki mogą być aktualne, a które nie? Dlaczego? 
  • Czy Twoim zdaniem temat emancypacji kobiet jest aktualny? 
  • Jakie konwenanse społeczne są, Twoim zdaniem, dzisiaj najsilniejsze i ograniczają wolność  wyboru jednostek?
  • Jak odczytujesz scenografię obecną w spektaklu? Co w niej jest - Twoim zdaniem - oryginalnym odzwierciedleniem XIX-wiecznego dworu, a co pomysłem z innego porządku? Co Twoim zdaniem mogą symbolizować elementy odrealnione - np. nadnaturalnej wielkości niebieskie kwiaty?

 

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Antygona

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor Sofokles

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz
Czekoladki dla Prezesa

Czekoladki dla Prezesa

reż. Ewa Domańska, Ewa Makomaska
autor Sławomir Mrożek

Zobacz