Strona korzysta z plików cookies.

Dowiedz się więcej
Włącz tryb kontrastowy
na pierwszym planie dwoje osób - kobieta i mężczyzna siedzą przy stole. Pomiędzy nimi stoi mężczyzna. Na drugim planie mężczyzna siedzi na krześle.
Drukuj

Tango

reż. Wawrzyniec Kostrzewski
autor: Sławomir Mrożek

Zajrzyj do programu

  1. Wymień wątki związane z tekstem Mrożka, o których rozmawiają Janusz Majcherek i Wawrzyniec Kostrzewski.
  2. Na czym polega autorski koncept Tomasza Mościckiego, na którym zasadza się jego artykuł? Czym staje się dla autora tytułowa „obrotówka”?
  3. Przyjrzyj się zdjęciom aktorów zamieszczonym w programie, a zwłaszcza ich kostiumom. Czy te kostiumy pozwalają osadzić w czasie akcję przedstawienia? Z jakich czasów pochodzą, na jakie epoki wskazują?

Tradycja teatralna

Tango należy do najczęściej wystawianych polskich dramatów. Od momentu prapremiery w 1965 roku odbyło się już ponad sto realizacji, na co niewątpliwie miał wpływ fakt, że Tango stało się lekturą szkolną! Do najsłynniejszych należą te w reżyserii wielkich i stałych interpretatorów Mrożka, dla których jego twórczość była istotnym komponentem ich teatralnej kariery i reżyserskiej stylistyki. Do tej wielkiej trójki reżyserów Mrożka należą: Erwin Axer (który zrealizował legendarną prapremierę w warszawskim Teatrze Współczesnym w 1965 roku, zagraną w ciągu trzech lat ponad 350 razy, a następnie powtórzył podobny sukces inscenizacją w Dusseldorfie), Jerzy Jarocki (który w tym samym 1965 roku zrealizował Tango w Starym Teatrze w Krakowie i powrócił do niego po czterdziestu czterech latach w przedstawieniu zrealizowanym w Teatrze Narodowym w 2009 roku) oraz Kazimierz Dejmek (który wystawił Tango w prowadzonym przez siebie Teatrze Polskim w Warszawie w 1990 roku). Z owej setki przedstawień warto jeszcze z pewnością wymienić spektakle Teatru Telewizji: Piotra Szulkina z 1992 roku, Macieja Englerta z 1999 roku (telewizyjna wersja przedstawienia z Teatru Współczesnego) i wspomnianego już Jerzego Jarockiego (telewizyjna wersja przedstawienia z Teatru Narodowego, którą po śmierci reżysera doprowadził do końca Jan Englert, zresztą odtwórca roli Eugeniusza w tym spektaklu, zarazem wybitny aktor „mrożkowy” u Axera, Dejmka i właśnie Jarockiego).

Słowniczek

aluzja – pojawiające się w utworze świadome nawiązanie do innego dzieła, bazujące na wiedzy i dociekliwości odbiorcy, który takie nawiązanie powinien dostrzec i zinterpretować

tragikomedia – gatunek dramatyczny obejmujący utwory powstałe z połączenia elementów właściwych tragedii z elementami o charakterze komediowym, znany już w starożytności

groteska – kategoria estetyczna realizująca się w utworach plastycznych, muzycznych, filmowych, teatralnych i literackich, które wyróżniają się upodobaniem do form przerażających, wyolbrzymionych i zdeformowanych oraz absurdalnością przedstawienia.

Zobacz także

3 x Mrożek Trzech aktorów przy biurku

3 x Mrożek

reż. Piotr Cyrwus, Jerzy Schejbal, Szymon Kuśmider
autor Sławomir Mrożek

Zobacz
Antygona

Antygona

reż. reż. Piotr Kurzawa
autor Sofokles

Zobacz
Charków! Charków!

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko
autor Serhij Żadan

Zobacz
Czekoladki dla Prezesa

Czekoladki dla Prezesa

reż. Ewa Domańska, Ewa Makomaska
autor Sławomir Mrożek

Zobacz